"5 feil om dagen"

Jeg leste nettopp at søtpoteter er mye bedre å spise enn gulrøtter. Grunnen er at søtpoteter inneholder dobbelt så mye betakaroten. Ett stoff som er bra å få i seg når det nærmer seg varmere tider. Betakaroten beskytter også mot aldersforandringer i øynene og det gjør også at brunfargen varer lengre etter du har solet deg. Det er vell bra :D

Noen nye undersøkelser viser også at 5 frukt om dagen ikke hjelper mot kreft. Men det er jo fortsatt sunt da.
Forresten så gir en halv kopp blåbær like mye antioksidankraft som fem porsjoner frukt og grønnsaker. Blåbær kan også virke betennelsesdempende og er veldig bra for å få vekk kviser. Plommer er også utrolig rikt på antioksidanter.

Her har du også 10 forskjellige frukter og grønnsaker som gjør noe bra for deg:

Epler-bevarer hukommelsen din
Det sies at epler forebygger demens og minsker risikoen for hjerte og karsykdommer. Fenolene i eplet (en type antioksidanter) beskytter hjernecellene mot frie syreradikaler og gjør at vi vil bevare minnet vårt bedre.


Aprikos-styrker synet
Aprikos inneholder betakaroten i tillegg til C-vitaminer. Betakaroten som sagt virker beskyttende mot alderforandringer i øynene. Og lar deg beholde brunfargen lengre. Med andre ord, den funker akkurat som søtpoteter.

Mango-setter i gang forbrenningen
Det er viktig at mangoen er ekstra moden. Ta helst den som er mest rød og gul, det er tegn på at den inneholder masse antioksidanter. Det funker bra for forbrenningen din.

Kiwi
-fint for cellene
I kiwi finner man c-vitaminer, e-vitaminer og andre næringsemner som er bra. Frukten beskytter mot betennelse. Den beskytter DNA og fibrene i cellene. Du får et lavere kolesterol og ett stabilt blodsukker.

Grapefrukt
-motvirker rynker
Grapefrukten styrker hudens kollagen og stimulerer til cellefornyelse fordi den inneholder stoffer som beskytter huden mot rynker.

Sitron
-holder deg frisk
C-vitaminer beskytter også mot kroppens avgiftningssystem som tar bort kreftfremkallende emner. Sitroner er med på å senke den glykemiske indeksen, GI-verdien i maten. ( GI forteller deg hvordan maten du spiser påvirker blodsukkeret ditt)

Granateple-får hjernene til å jobbe
Granateple inneholder masse antioksidanter. Frukten sakner også kreftcellenes deling.

Vinduer
-beskytter mot brystkreft

De røde vindruene er best. Antioksidantene befinner seg ytterst i skallet og det er mange av dem. Antioksidantene beskytter mot flere forskjellige kreftformer.


Vannmelon-bra for hjertet

Rød fargen i vannmelonen heter lykopen. Lykopen styrker huden og senker risikoen for hjerte og karsykdommer.

Banan-roer hjernen

Denne frukten er rik på proteiner og passer bra som mellommåltid etter kondisjonstrening for eksempel. Jeg spiser alltid banan etter jeg hat trent. Stoffet som befinner seg i bananen stimulerer hjernene til å produsere flere hormoner som roer deg ned. Kalium og magnesium er også å finne i bananen, dette senker blodtrykket.


Kilder:
Tekst 1
Tekst 2

Bilder linker:
Eple,Aprikos,Mango,Kiwi,Grapefrukt,Sitron,Granateple,Vindrue,Vannmelon,Banan

Én kommentar

IQ Monster

05.mai.2010 kl.22:13

Tusen takk for kommentar ;-)

Dette er flotte ting å vite ;-)

Skriv en ny kommentar

tereza

tereza

17, Oslo

Hei Tereza her. Blogger om det meste, men blir vel mest om hva jeg gjør =) Kom gjerne med ønsker om hva jeg skal blogge om :) Foresten: leser bloggen nå

Norske blogger bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits