"5 feil om dagen"

Jeg leste nettopp at stpoteter er mye bedre spise enn gulrtter. Grunnen er at stpoteter inneholder dobbelt s mye betakaroten. Ett stoff som er bra f i seg nr det nrmer seg varmere tider. Betakaroten beskytter ogs mot aldersforandringer i ynene og det gjr ogs at brunfargen varer lengre etter du har solet deg. Det er vell bra :D

Noen nye underskelser viser ogs at 5 frukt om dagen ikke hjelper mot kreft. Men det er jo fortsatt sunt da.
Forresten s gir en halv kopp blbr like mye antioksidankraft som fem porsjoner frukt og grnnsaker. Blbr kan ogs virke betennelsesdempende og er veldig bra for f vekk kviser. Plommer er ogs utrolig rikt p antioksidanter.

Her har du ogs 10 forskjellige frukter og grnnsaker som gjr noe bra for deg:

Epler-bevarer hukommelsen din
Det sies at epler forebygger demens og minsker risikoen for hjerte og karsykdommer. Fenolene i eplet (en type antioksidanter) beskytter hjernecellene mot frie syreradikaler og gjr at vi vil bevare minnet vrt bedre.


Aprikos-styrker synet
Aprikos inneholder betakaroten i tillegg til C-vitaminer. Betakaroten som sagt virker beskyttende mot alderforandringer i ynene. Og lar deg beholde brunfargen lengre. Med andre ord, den funker akkurat som stpoteter.

Mango-setter i gang forbrenningen
Det er viktig at mangoen er ekstra moden. Ta helst den som er mest rd og gul, det er tegn p at den inneholder masse antioksidanter. Det funker bra for forbrenningen din.

Kiwi
-fint for cellene
I kiwi finner man c-vitaminer, e-vitaminer og andre nringsemner som er bra. Frukten beskytter mot betennelse. Den beskytter DNA og fibrene i cellene. Du fr et lavere kolesterol og ett stabilt blodsukker.

Grapefrukt
-motvirker rynker
Grapefrukten styrker hudens kollagen og stimulerer til cellefornyelse fordi den inneholder stoffer som beskytter huden mot rynker.

Sitron
-holder deg frisk
C-vitaminer beskytter ogs mot kroppens avgiftningssystem som tar bort kreftfremkallende emner. Sitroner er med p senke den glykemiske indeksen, GI-verdien i maten. ( GI forteller deg hvordan maten du spiser pvirker blodsukkeret ditt)

Granateple-fr hjernene til jobbe
Granateple inneholder masse antioksidanter. Frukten sakner ogs kreftcellenes deling.

Vinduer
-beskytter mot brystkreft

De rde vindruene er best. Antioksidantene befinner seg ytterst i skallet og det er mange av dem. Antioksidantene beskytter mot flere forskjellige kreftformer.


Vannmelon-bra for hjertet

Rd fargen i vannmelonen heter lykopen. Lykopen styrker huden og senker risikoen for hjerte og karsykdommer.

Banan-roer hjernen

Denne frukten er rik p proteiner og passer bra som mellommltid etter kondisjonstrening for eksempel. Jeg spiser alltid banan etter jeg hat trent. Stoffet som befinner seg i bananen stimulerer hjernene til produsere flere hormoner som roer deg ned. Kalium og magnesium er ogs finne i bananen, dette senker blodtrykket.


Kilder:
Tekst 1
Tekst 2

Bilder linker:
Eple,Aprikos,Mango,Kiwi,Grapefrukt,Sitron,Granateple,Vindrue,Vannmelon,Banan

n kommentar

IQ Monster

05.mai.2010 kl.22:13

Tusen takk for kommentar ;-)

Dette er flotte ting vite ;-)

Skriv en ny kommentar

tereza

tereza

17, Oslo

Hei Tereza her. Blogger om det meste, men blir vel mest om hva jeg gjr =) Kom gjerne med nsker om hva jeg skal blogge om :) Foresten: leser bloggen n

Norske blogger bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits